ابزار دقیق سد وتونل,اجرای تونل

 کارگاه آموزشی رفتارسنجی وابزار دقیقبه گزارش سایت خبری وزارت نیرو٬ کارگاه آموزشی رفتار سنجی وابزار دقیق سد وتونل 23 آبان باحضور مدیران و کارشناسان شرکت سهامی آب منطقه ای لرستان در محل سالن کنفرانس این شرکت برگزار شد.
دراین کارگاه که با حضور نجم، استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد، شرکت کنندگان با مباحثی چون اهداف ابزار بندی، ابزار بندی سدهای خاکی و بتنی، کالیبراسیون وکنترل کیفیت ،آنالیز و پایداری و معرفی ابزارهای کنترلی آشنا شدند.

مطالبی درباره تونل

سایت های مرتبط با تونل

http://brmsinstruments.com

Tunnelbuilder
اطلاعات شرکتهای عمرانی و مرتبط با صنعت تونلسازی .پروژه های تونلساری انجام شده در سراسر جهان و معرفی شرکتهای سازنده تجهیزات تونلسازی
www.tunnelbuilder.com

Herrenknecht
معرفی ماشینها و سایر تجهیزات ساخته شده این شرکت آلمانی و پروژه های ساخته شده با این تجهیزات
www.herrenknecht.com

ROBBINS
ارائه انواع ماشین آلات تونل سازی . بروزه های انجام شده توسط این شرکت و اخبار مربوط به بخش تونلساری
www.robbinstbm.com

WIRTH
ارائه انواع ماشین آلات تونل سازی . پروزه های انجام شده توسط این شرکت و اخبار مربوط به بخش تونلساری
www.wirth-europe.com

Matrics
اطلاعات مربوط به شرکتهای عمرانی وساختمانی ورشته های مرتبط با عمران معدن سدسازی وتونل .جستجوی شرکتهای مرتبط
www.matrics.co.uk

LOVAT
ارائه انواع ماشین آلات تونل سازی . پروزه های انجام شده توسط این شرکت و اخبار مربوط به بخش تونلساری
www.lovat.com

دانشگاه مهندس تونل آکسفورد
http://www-civil.eng.ox.ac.uk/

انجمن بین المللی تونل
http://www.ita-aites.org/cms

 

تونل سوم کوهرنگ " رفع بخشی از تنگناهای آبی منطقه مرکزی ایران

تهران-خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا): از حسن صفایی منش بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه "تونل سوم کوهرنگ" است که به طول 23 کیلومتر زاینده رود را آبیاری می کند، زاینده رود باید غنی باشد چون تامین کننده آب منطقه مرکزی کشورمان است.
خشکی زاینده رود یعنی بی رمق ماندن حیات در منطقه مرکزی ایران و از بین رفتن لطافت اصفهان زیبا که آن هم در گرو خروشانی زاینده رودش است.
به گزارش ایرنا، سد و تونل سوم کوهرنگ از پروژه های ملی کشور است که در مجموع حدود 5/23 کیلومتر طول ، دهانه های دایره ای از 90/4 تا40/5 متر قطر با چهار تونل دسترسی در مجموع به طول 700/3 کیلومتر می باشد و عملیات اجرایی اش اکنون 14 ساله شده است.
بر این روند باید توان طاقت فرسا و زحمات شبانه روی متخصصان ، مهندسان کارکنان وکارگران دست اندرکاراحداث این تونل را هم اضافه کرد تا در یک نتیجه گیری کامل هرثانیه 5/44 و سالانه حدود 300 میلیون مترمکعب آب شیرین وگوارا از سمت رود کارون منحرف و به سمت سرشاخه های زاینده رود جهت یابد.

فکر احداث این سد وتونل خیلی هم تازگی ندارد طرح احداث آن ازگذشته های دور مدنظر بوده است، به زمان پادشاهان اول و دوم صفوی که به دستور شیخ و مهندس بزرگ عالم تاب شرق بهاء الدین محمدعاملی مشهور به شیخ بهایی می رسد.
شیخ درآن زمان برای احداث تونل انتقال آب کوهرنگ به حوزه زاینده رود ترانشه ای را دردل کوه ایجاد کرد اما عمر شیخ مهندس کفاف نداد.
در زمان شاه عباس دوم مهندس فرانسوی دوشنل
Dnchenal سعی کرد تونل رابا استفاده از باروت حفرنمایدکه آن نیز به دلایلی بی نتیجه و مسکوت ماند.
سر الکساندر گیپ
Gape Slexander Sir سومین بود که اجرای طرح ایجاد سد وتونل انحراف آب کوهرنگ به طول 700/2 کیلومتررا کاملا اجرایی کرد تابالاخره زحمات درسال 1332 ببارنشست وسالانه300 میلیون مترمکعب آب به حوزه زاینده رود انتقال داده شد و بنام تونل اول کوهرنگ وارد مدارآبدهی شد.
مطالعه سد و تونل دوم کوهرنگ نیز توسط ژاپنی ها از سال 51 به مدت 13 سال انجام شد که نتیجه آن احداث تونل 800/2 کیلومتری باآورد سالانه 255 میلیون مترمکعب آب به حوزه زاینده رود شد.
اکنون عملیات اجرایی سد و تونل سوم کوهرنگ راباید در رمق های آخریاری داد تا زحماتی که منجر به انجام 17/84 درصد در اجرا و 92 درصد در حفاری نتیجه داده بطور کامل به بار بنشیند هرچند که تاکنون برای انجام هرچه بهتر عملیات 14 نفر دراعماق زمین جانشان را از دست داده اند.
به گفته سرپرست نظارت مقیم عملیات اجرایی این طرح امید می رود پایان زمستان امسال پایان عملیات اجرایی و بهار آینده بهار طرح و زمان بهره- برداری از محموعه سیستم آبدهی سد و تونل سوم کوهرنگ باشد.
" مهدی روحالامین " که در سفریک روزه خبرنگاران به محل عملیات اجرایی حفر تونل در منطقه کوهرنگ باآنها سخن می گفت یکی از دلایل تاخیر در اجرای عملیات و تاخیز هفت ساله در بهره برداری ازآن سخن گفت .
وی درعین جال برای خبرنگاران توضیح داد: به متخصصان این رشته فنی در سطح جهان ثابت کردیم که توانایی ایرانیان پایانی ندارد.
وی نظارت مستقیم برعملیات اجرایی احداث سد و تونل سوم کوهرنگ را که توسط شرکت ساختمانی تابلیه در حال انجام است برعهده دارد که به گفته او ازسال 1372 با حفرچهار تونل در چهار جبهه شامل تونل دسترسی خروجی ، تونل نعل اشکنان و تونل های دسترسی یک و دو نصیرآباد شروع وتاکنون ادامه دارد.
این شرکت برنده مناقصه انجام این عملیات در سال 72 با پیشنهاد هزینه های اجرایی حدود 17 میلیارد تومان و 35 میلیون دلار شد اما تاخیر هفت ساله در انجام و 14 ساله در تحویل منجر به افزایش بیش از سه برابر هزینه ها را در بر داشته است.
روحالامین عدم تحقق به موقع تعهدهای کارفرما و مشکلات غیرقابل پیش بینی زمین شناسی به ویژه برخورد با مجاری و منابع قوی آب های زیرزمینی در عمق بیش از یک هزار و 500 متری کوههای منطقه را مهمترین عوامل تاخیر هفت ساله طرح بیان کرد.
بااین حال او تصریح کرد: تاکنون حفاری 546/21 کیلومتر تونل اصلی پایان یافته و لاینینگ تونل اصلی به طول 223/15 کیلومتر انجام شده است.
امید که سرمایه گذاری های کلان و زحمات طاقت فرسای شبانه روزی بهار سال آینده نتیجه کامل دهد و سالانه حدود 300 میلیون مترمکعب آب شیرین و گوارا به حوزه زاینده رود 360 کیلومتری از مبدا تا تالاب گاوخونی افزوده شود و تشنگان مسیر و در راه ماندگان محبت زاینده را از انتظار برهاند.

حفاری بزرگترین تونل هوشمند تهران امسال به اتمام می‌رسد

قائم مقام معاون فنی عمرانی شهرداری تهران از اتمام عملیات حفاری تونل ۲۲۰۰ متری توحید تا پایان سال جاری خبر داد.
ناصر گودرزوند در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در تونل توحید گفت: عملیات حفاری به خوبی پیش می‌رود.
قائم مقام معاون فنی عمران شهرداری تهران ادامه داد: با تاکید محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران باید هر چه سریعتر اتصال بین شفت‌ها برقرار شود.
وی با اشاره به اینکه جبهه‌های تونل توحید فعال هستند، گفت: فقط جبهه جنوب (آذربایجان) بود که با موافقت راهنمایی و رانندگی انحراف ترافیک در این مسیر نیز داده می‌شود و تا یک ماه دیگر این جبهه نیز فعال می‌شود.
گودرزوند اظهار داشت: بیش از ۳۰ درصد پروژه تاکنون انجام شده و تا پایان سال جاری باید عملیات حفاری تونل به اتمام برسد.
قائم مقام معاون فنی عمران شهرداری تهران با اشاره به اینکه هزینه کلی پروژه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان است، گفت: امسال برای این پروژه ۱۲۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.
به گزارش فارس،‌ تونل توحید به طول ۲۲۰۰ متر، ‌حدفاصل خیابان باقرخان در بزرگراه چمران تا بعد از خیابان آذربایجان در بزرگراه نواب با ۳ باند رفت و برگشت ساخته خواهد شد.
ترافیک این محدوده زیاد است و شهروندان ساعت‌های طولانی را در ترافیک میدان توحید، جمهوری و خیابان‌های منتهی به آن گرفتار‌ند.
مسئولان شهرداری تهران اعتقاد دارند، اگر این تونل ساخته شود، ترافیک در این محدوده به شدت کاهش خواهد یافت و مردم می‌توانند ظرف مدت نیم ساعت مسیر تجریش تا بهشت زهرا را طی کنند.

قرار است تونل توحید در صورت ساخت به سیستم اطفای حریق، دوربین‌های کنترل ترافیک با امکان شمارش خودرو، سیستم صوتی و تصویری، تجهیزات اعلام حریق خودکار و سیستم تهویه هوا مجهز شود

 

افتتاح طولانی ترین تونل زمینی جهان در سوئیس

در پانزدهم ژوئن سال 2007 با برپایی جشنی بزرگ، طولانی ترین تونل زمینی جهان به طول 6/34 کیلومتر (21 مایل) افتتاح شد. این تونل در زیر کوه های آلپ قرار دارد و دو سوی آن توسط راه آهن به یکدیگر متصل شده و هدف از ساخت آن تسهیل در آمد و شد در کشور کوهستانی سوئیس است. نام این تونل لوتشبرگ است.
ساخت این تونل هشت سال به طول انجامیده و هزینه آن نیز حدود 3/4میلیارد فرانک سوئیس (حدود 5/3 میلیارد دلار امریکا) بوده است و ویژگی آن این است که زمان لازم برای پیمودن قطارها بین آلمان و ایتالیا را از3.5 ساعت به کمتر از دو ساعت می رساند. اولین قطار عبوری از این تونل یک قطار باری بود که با خود وزیر حمل و نقل سوئیس آقای لونبرگر را به همراه داشت و در دهانه شمالی این تونل وارد شهر فروتیگن شد. در این جشن افتتاحیه بیش از هزار نفر از مردم منطقه شرکت داشتند و با خوشحالی به آتش بازی مشغول بودند. روی یکی از پلاکاردهای نصب شده نوشته شده بود؛ «لوتشبرگ، اروپا را اتصال می دهد.» در این مراسم آقای لونبرگر گفت؛ «ما یک کوه را جابه جا کردیم.» لازم به ذکر است که کشور سوئیس در مرکز محور شمال - جنوب اروپا قرار دارد و اهمیت آن در حمل و نقل این قاره به حدی است که ترافیک عبوری آن نسبت به سال 1980 حدود 10 برابر شده است. این وضعیت کشور سوئیس را خسته کرده چون هنگام تعطیلات در اروپا، روستاهای کوچک این کشور نیز شاهد ترافیک سنگین خودروهای دیگر کشورها است و هزینه هنگفتی نیز به راه آهن این کشور تحمیل می شود.
در این زمینه آقای لونبرگر می گوید؛ «ما نمی خواستیم قسمتی از کریدور شمال - جنوب برای کامیون های سنگین 40 تن باشیم و بنابراین تصمیم گرفتیم که این تونل را برای قطار ها به راه بیندازیم.»
البته این تونل محاسن دیگری نیز دارد چون می تواند اسکی بازان را سریع تر به محل های اسکی برساند. این بدان معنی است که زمان مسافرت از برن در قسمت شمالی تونل به منطقه ویسپ که برای اسکی مناسب است، به نصف کاهش یافته و از 110 دقیقه به 55 دقیقه رسیده است.
ضمناً پس از مراسم افتتاحیه، دومین قطار حامل روزنامه نگاران و دیگر مسافران این مسیر بود که از این خط آهن جدید و کم صدا عبور کرد. این خطوط جدید برای عبور قطارهای سریع اعزامی از آلمان، فرانسه و ایتالیا بسیار مناسب است و قطارهای باری با سرعتی حدود 160 کیلومتر در ساعت (100 مایل در ساعت) و قطارهای مسافری با سرعت 250 کیلومتر در ساعت (150 مایل در ساعت) می توانند از این مسیر عبور کنند. در این مراسم هنگامی که قطار به وسط تونل رسید، توقف کرد تا مسوولان بتوانند از مسیرهای اضطراری و نیز مناطق تعمیراتی در نظر گرفته شده در این محل، بازدید کنند و جشن دیگری را در این محل برپا سازند. این تونل مجهز به یک سیستم تقویت تلفن همراه است و در سراسر تونل که حدود 2 هزار متر زیر کوه ها قرار دارد، خط موبایل برقرار است. وقتی قطار به دهانه بعدی تونل رسید، صدها کودک به استقبال آن آمده بودند و با حمل پرچم سوئیس ورود قطار را شادباش می گفتند و جالب آنکه قسمت هایی از این منطقه هنوز پوشیده از برف بود.
تونل لوتشبرگ طولانی ترین تونل زمینی است و بعد از آن تونل هاکودا در ژاپن به طول 5/26 کیلومتر قرار دارد. البته این تونل از تونل زیر دریای سیکان در ژاپن به طول 9/53 کیلومتر و تونل زیر دریای مانش برای اتصال فرانسه و انگلستان با طول 4/50 کیلومتر کوتاه تر است. البته قرار است در سوئیس تونل دیگری به نام گوتارد به طول 57 کیلومتر تا سال 2017 به موازات این تونل ساخته شود که در آن صورت دیگر می توان آن را طولانی ترین تونل در سراسر جهان نامید. البته عبور قطارهای مسافری از 9 دسامبر امسال آغاز خواهد شد و پس از این تاریخ روزانه 72 قطار باری و 43 قطار مسافری از این تونل عبور خواهد کرد. باید متذکر شد که طراحی اولیه این تونل به صورت دوقلو بوده است که مسیرهای آمد و رفت در آن مجزا بود ولی به دلیل محدودیت های بودجه یی فقط یکی از آنها ساخته شد و وضعیت خط دیگر نیز در هاله یی از ابهام است. بر این اساس قطارها هر بار فقط در یک جهت قادر به حرکت در این تونل هستند.

 

/ 2 نظر / 47 بازدید
مهرداد

سلام اگر میشه در باره ریزش تونل توحید بیشتر اطلا عات بدید

مهرداد

سلام اگر میشه در باره ریزش تونل توحید از نظر زمین شناسی بیشتر اطلا عات بدید